Uppdatering 30 september 2023

Seven Time Nyheter
En uppdatering även den här månaden, precis som vanligt! :) Den här uppdateringen innehåller bland annat artiklar och EDI från Elkedjan/E2 Teknik och Thermotech samt många förbättringar på leverantörsfakturor och attest. Läs nedan för detaljer. OBS! Mobilapparna kommer att uppdateras runt onsdagen den 4 oktober.

Arbetsorder – attest – varning vid fakturering

Om man använder attestering och har inställningen ”Fakturera endast attesterade tider/artiklar/leverantörsfakturor” så kommer Seven Time nu att kontrollera om det finns något ”icke attesterat” på arbetsordern när man väljer ”Fakturera arbetsorder”.


Arbetsorder – Fakturering – möjlighet att välja vad man vill fakturera på en arbetsorder

Nu finns möjligheten att delfakturera en arbetsorder genom att välja exakt vilka tider, artiklar, körningar, maskintider samt leverantörsfakturor som man vill fakturera.

Klicka först på ”nedåtpilen” i knappen ”Fakturera arbetsorder” och sen ”Del av arbetsordern”. 

 

Därefter visas en dialog där ni väljer vad som ska faktureras.

 

Artiklar/EDI – Elkedjan och E2 Teknik

Nu finns artiklar från Elkedjan och E2 Teknik i Seven Time. Aktivera detta i ”Inställningar -> Artiklar -> Inställningar -> Grossister”. (Notera att det endast går att välja en av dessa.) På samma ställe laddar ni upp era rabattbrev för att få korrekt inpris.

Om ni vill så kan ni få in era ordererkännanden från Elkedjan eller E2 Teknik direkt in i Seven Time. Läs mer om hur ni gör i den här artikeln.

 

Artiklar/EDI – Thermotech

Nu finns artiklar från Thermotech i Seven Time. Aktivera detta i ”Inställningar -> Artiklar -> Inställningar -> Grossister”. På samma ställe laddar ni upp ert rabattbrev för att få korrekt inpris.

Om ni vill så kan ni få in era ordererkännanden från Thermotech direkt in i Seven Time. Läs mer om hur ni gör i den här artikeln.

 

Artiklar – historik på registrerade artiklar

På artiklar som man lägger till i projekt, arbetsorder, etc så kan man nu se historik på ändringar. Dessa finns tillgängliga i fliken ”Historik” som syns när man tittar på en artikel.


Byggdagbok – möjligt att visa Noteringar från tider/artiklar

Om vi vill att noteringar på tider och artiklar ska vara med i byggdagboken så går detta nu. Aktivera i ”Inställningar -> Byggdagbok”, sektionen: ”Tider och Artiklar”, fältet: ”Inkludera notering på artiklar/tider vid export av byggdagbok”.

 

Leverantörsfaktura – Använd verifikationsnummer från Björn Lundén

När en leverantörsfaktura importeras från Björn Lunden så kan man konfigurera så att verifikationsnumret från BL sätts som Löpnummer i Seven Time. Inställningen görs i ”Inställningar -> Leverantörsfakturor”. ”Använd Löpnummer” måste vara markerad och sedan väljer man ”Använd löpnummer från ekonomisystem”.


Leverantörsfaktura – Använd löpnumret från Fortnox

När en leverantörsfaktura importeras från Fortnox så kan man konfigurera så att löpnumret från Fortnox sätts som Löpnummer i Seven Time. Inställningen görs i ”Inställningar -> Leverantörsfakturor”. ”Använd Löpnummer” måste vara markerad och sedan väljer man ”Använd löpnummer från ekonomisystem”.


Leverantörsfaktura – Attest – hantera fel vid export till Fortnox

Om man hade inställningen ”När en leverantörsfaktura blir attesterad i Seven Time” -> ”Markera som attesterad i ekonomisystem” och attesterade en leverantörsfaktura så kunde det bli fel när leverantörsfakturan skulle markeras som attesterad i Fortnox. Anledningen kunde exempelvis vara att lev. fakturan hörde till ett projekt som, i Fortnox, inte var ”Pågår” eller inte hade ett startdatum. Den som attesterade såg dessutom inte att det blev fel. Nu hanterar vi detta och visar eventuella fel.


Leverantörsfaktura – ny inställning att hela leverantörsfakturan ska exporteras när en lev.faktura attesteras

Vi har lagt till en inställning som kompletterar ”När en leverantörsfaktura blir attesterad i Seven Time” -> ”Markera som attesterad i ekonomisystem”. Den nya inställningen är ”Exportera leverantörsfakturan innan den blir markerad som attesterad” som innebär att hela leverantörsfakturan kommer att exporteras till Fortnox innan man skickar att leverantörsfakturan ska markeras som attesterad.


Löner – Löneunderlag – Summering av egna utlägg

Om man har valt ”Visa egna utlägg” i ”Löner -> Löneunderlag” så ser man nu även en summering av utläggen.


Offert/Faktura – ge möjlighet att kopiera ROT/RUT-info till kunden

Om man ändrar ROT/RUT-informationen i en faktura eller offert så att den informationen skiljer sig från det som man har på kunden så kommer ni nu ha möjlighet att uppdatera informationen på kunden.


Offert/Faktura – lagerställe sätts automatiskt när man lägger till en lagervara

När man lägger till en lagervara på en rad i en offert eller faktura så var man tidigare alltid tvungen att välja lagerställe. Nu väljs lagerställe automatiskt om det är så att artikeln endast finns på ett lagerställe.


Ordererkännande – Möjlighet att flytta felaktigt importerade ordererkännande

Ibland är ordererkännanden felaktigt märkta vilket kan leda till att de hamnar på fel projekt/arbetsorder. Nu har vi lagt till möjligheten att flytta på ett ordererkännande, vilket naturligtvis även inkluderar artiklarna. Ändra ”relationer” genom att klicka på ”Byt relationer”.


Projekt – kunna sätta ”rabatt” samt ”påslag på inpris” på artiklar

Vi har haft möjligheten att sätta eventuell rabatt eller ”påslag på inpris” på kunder länge. Nu finns samma möjlighet på projekt. Konfigurera detta genom att sätta ”Använd specifika inställningar (Artiklar)” till Ja och sen är det bara att fylla i de projektspecifika värdena som ni vill använda.


Övrigt

  • Arbetsorder – visa antalet ”ej attesterade”/”attesterade” i ”Attestering”-fliken
  • Byggdagbok – möjlighet att markera alla samtidigt
  • Checklistor – eventuell kategorisering av checklistorna ska visas då man lägger till en checklista på arbetsorder och projekt
  • Fakturering – export av faktura till Visma eEkonomi – ”Ert ordernummer” i Seven Time ska sätta fältet ”Er orderreferens” i Visma eEkonomi
  • Kunder – nytt fält: ”Webbadress”
  • Kunder – direktlänk till maps från kundens adress
  • Lager – Lagervaror – Inleverans – möjlighet att göra en inleverans direkt till lagerplats
  • Leverantörsfakturor – historik på byte av attestflöde. När man byter attestflöde eller ändrar i attestflödet så visas det nu i attesthistoriken.
  • Tider – Veckovy – dölj denna vy då man har inställningen ”Krävs” på Start och Sluttid
Dela inlägget:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email