Planering – ”Frånvaro-vy”
Om ni använder er av frånvaro så finns en ny vy i ”Planering”: ”Frånvaro” som endast visar frånvaro. Den här vyn kan med fördel användas för er semesterplanering.
Om ni använder er av attestering så ser man att ”attestering väntar” genom att frånvaro är ”streckad” (se exempelvis Felix och Lucas i bilden nedan.)
Notera att det finns behörigheter som påverkar vad man kan se. För att se frånvaro för alla användare krävs ex. behörigheten ”Se och ändra frånvaro för alla” i sektionen ”Tider” (”Inställningar -> Roller/behörigheter -> Behörigheter”).
Attest – sida för aktuell status
Om en person har skapat en frånvaro som kräver attest så har det inte funnits något enkelt sätt att se status på detta samlat, nu är det fixat.
När man är i webbläsarversionen så finns ytterligare ett menyval när man skapar en frånvaro som heter ”Visa historik”. Där kan man se om det finns någon frånvaro där ”Attest väntar” samt historik ett år bakåt i tiden.
I mobilversionen så kan man även se hur många ”Attest väntar” som finns redan på ”startsidan”.
Dokument – textdokument
På nästan alla ställen där man kan lägga till dokument så går det nu att skapa textdokument som man naturligtvis även kan ändra. Klicka på ”nedåtpilen” och sen ”Nytt textdokument”:
Därefter är det bara att skriva dokumentet. I dokumentet så går det att göra: ”heading”, ”lista”, ”checklista”, ”fetstil” och ”kursiv” stil, samt att man även kan lägga in bilder.
Kontaktpersoner – ändra uppgifter
I projekt, arbetsorder, offerter och objekt så kan man nu ändra kontaktpersonen utan att behöva gå in på kunden.
Planering – sortera projekt/arbetsordrar
I ”Planering -> Projekt/Arbetsorder” så går det nu att sortera projekten/arbetsordrarna på startdatum, slutdatum, nummer och namn. Inställningen finns tillgänglig genom att klicka på kugghjulet (inställningar).
Fakturering – ange annat antal timmar för ROT/RUT
Vid ROT/RUT så finns det ibland behov av att rapportera ett annat antal timmar till Skatteverket än det som man har som ”Antal” på fakturaraderna. Detta kan ni nu göra under fliken ”ROT/RUT” -> ”Timmar att rapportera” när ni är i ”Ändra”-läge på fakturan. Det angivna antalet kommer sen att användas när ROT/RUT-filen genereras (som ni sedan skickar till SKV).
Design – generella förändringar i design
En hel del förbättringar i mobilversionen har genomförts (Notera! Det tar några dagar tills mobilversionerna är tillgängliga).
På de flesta ställena där man har val att göra, ex. val av projekt när man registrerar en tid så visas detta i helskärm nu.
Alla dialoger är omgjorda så att ”knappraden” längst ner alltid syns, även när man har ”skrollat” nedåt.
Offert/Faktura – bifoga inte dokument som standard
Om ni inte vill att eventuella dokument på offerter och fakturor ska bifogas som standard när de skickas med e-post så kan ni ställa in detta i ”Inställningar -> Offerter/Fakturering -> E-post”, fältet: ”Bifoga andra dokument”.
Tider – QR-koden
När man skapar QR-kod för registrering av tid (”Inställningar -> Tider -> Skanna med QR”) så läggs eventuell kund, projekt och arbetsorder till i texten för QR-koden per automatik.
Projekt – notifiering när någon blir tilldelad ett projekt
Nu går det att ha ställa in så att en notifiering går ut när en användare blir tilldelad ett projekt. Inställningen görs i ”Inställningar -> Notifieringar”, sektionen ”Projekt”, notifieringen: ”Projekt tilldelat”.
Notera att endast tilldelningar där slutdatum är efter nuvarande tid genererar en notifiering.
Uppgifter – dokument
Nu finns möjlighet att lägga in dokument på uppgifter.
Övrigt
- Offerter – inaktivering av mallar möjligt nu
- Körjournal – senast inmatade fordon väljs automatiskt
- Arbetsorder/projekt – byt namn på fliken ”Aktiviteter” till ”Noteringar”
- Arbetsorder – vyer – ”Ej faktureringsbar” saknas som val för ”Status för fakturering”
- Objekt – kontaktperson visades inte i ”läsvy”
- Självfaktura – Förfallodatum visas i PDF
- Projekt – vid kopiering så kopierades inte egna fält
- Projekt – möjligt att importera ”egna fält”