Arbetsorder – sök/filtreringsfunktion
Nu finns samma filtreringsmöjlighet som i bland annat Projekt, Fakturering och Offerter i Arbetsorder. Det är möjligt att filtrera på samtliga kolumner. Notera dock att det krävs ”exakt matchning” på arbetsordernummer samt alla kolumner som innehåller datum eller nummer.
Notera att den ”gamla” sökfältet fortfarande finns kvar och kan användas om man föredrar denna.
Fakturaspecifikation – design av fakturaspecifikation
För er som vill ha större möjligheter att bestämma vilka kolumner som ska finnas i fakturaspecifikationen har nu möjlighet att använda ”Avancerad konfiguration”. Tidigare så har detta funnits på Kundrapporter men nu alltså även i fakturaspecifikationen.
Aktivera detta i ”Inställningar -> Fakturering -> Fakturaspecifikation” genom att bocka i ”Använd avancerad konfiguration”. Därefter är det bara att konfigurera kolumner som ni vill ha med för tider, artiklar, osv.
Självfakturering – design av fakturaspecifikation
Funktionen ovan har även lagts till i fakturaspecifikationen för självfakturor. Inställningen finns i ”Inställningar -> Leverantörsfakturor -> Självfakturering”, fliken ”Fakturaspecifikation”.
Timer – filtrering på roller i ”Aktiva timers”
Nu kan man filtrera på roll i portleten ”Aktiva timers” (samt i funktionen ”Aktiva timers” i mobilappen).
Fakturering – skapa ”riktig” faktura vid export till Visma eEkonomi
När en faktura har exporterats till Visma eEkonomi från Seven Time så har fakturan alltid hamnat i ”Utkast” i Visma eEkonomi men nu finns möjligheten att exportera den så att den hamnar som en ”riktig” faktura där den blir bokförd och får ett fakturanummer.
OBS! Notera att fakturan alltså blir bokförd. Det finns tyvärr inget sätt att bara föra över en faktura så att den får ett nummer, göra eventuella ändringar och sen bokföra utan den blir bokförd direkt. Så, testa detta med en eller ett par fakturor och se om det passar er innan ni börjar att använda den här inställningen i ”full skala”.
Inställningen för att aktivera detta görs i ”Inställningar -> Integrationer -> Visma eEkonomi”, bocka i ”Skapa faktura och bokför i Visma eEkonomi”.
När ni väljer detta så kommer även inställningen ”Dela fakturanummer med Visma eEkonomi” att visas och den innebär att Seven Time tittar så att fakturan som ska exporteras har ett nummer som matchar fakturanummerserien i Visma eEkonomi. Det här ska med fördel väljas om ni skapar alla era fakturor i Seven Time.
Om ni har inställningen ”Fakturor skickas i Visma eEkonomi” tillsammans med ”Skapa och bokför i Visma eEkonomi” så kommer fakturan i Seven Time att få samma nummer som fakturan som skapas i Visma eEkonomi.
Betalningar
Det går även att hämta betalningar från Visma eEkonomi. Funktionen för att göra detta finns i ”Fakturering -> Betalningar” och inställningen ”Betalningar hanteras i Visma eEkonomi” ska inte vara vald för att den här möjligheten ska finnas.
Checklistor – Rubrik på sektion ”Rutnät”
För ”Utskriftsmallen”: ”Rutnät” så har namnet på sektionen aldrig visats men nu finns det en inställning för att göra detta.
Offerter – Bildsektion
På bildsektioner i offerter så har två ändringar gjorts, möjligt att centrera en bild samt att vi har gjort om så att en bild alltid håller ursprunglig proportion (aspect ratio).
Centrera bild
Öppna inställningarna för bilden och välj ”Centrera bild”
Proportioner
Den här ändringen är rätt så omfattande med tanke på att man inte längre kan välja att visa en del av en bild men vi tänker att det är sällan man vill ha det så och det ledde till problem för några användare. Så, nu kommer alltid bildens ursprungliga proportioner att behållas, dvs om man väljer att minska storleken på en bild så kommer bredden och höjden att minska lika mycket.
Notera att den här ändringen endast påverkar bilder som läggs in efter den här uppdateringen. Redan inlagda bilder i existerande offerter/mallar kommer att fungera på samma sätt som de alltid har gjort.
Beställningar – fyll i Märkning från projekt/arbetsorder
Nu är det möjligt att fylla i märkningen på en beställning med ”nummer” eller ”nummer + namn” från projekt eller arbetsordrar.
När en beställning skapas från ett projekt eller en arbetsorder så får ni en fråga om märkningen ska sättas med ”nummer” eller med ”nummer + namn” från projektet/arbetsordern. Samma fråga kommer upp om ni sätter projekt eller arbetsorder när ni är inne i en beställning.
Löneunderlag – visning av antal användare
Om ni hade UE-användare så var man tvungen att räkna ut hur många användare som verkligen visades i ”Löner -> Löneunderlag”. Nu hjälper Seven Time till med den beräkningen.
ÄTA – möjlighet att ställa in marginaler på PDF:en
Precis som på många andra ställen så kan ni nu styra vilka marginaler ni vill ha på ÄTA-PDF:er. Inställningen finns i ”Inställningar -> Projekt -> ÄTA”.
Projekt – Standardinställning på skapade projekt
Nu kan ni ställa in några standardinställningar för projekt som skapas. Inställningen finns i ”Inställningar -> Projekt -> Allmänt” och det som kan konfigureras är:
- Faktureringsmetod
- Använd dagbok på projektet (om byggdagbok är aktiverat)
- Använd betalningsplaner på projektet (om betalningsplaner är aktiverat)
- Tillgänglig i kundportal (om kundportal är aktiverat)
- Dokument ska vara publika (om kundportal är aktiverat)
Rapporter – Artiklar – filtrera på Roller
I fältet ”Användare” så kan ni nu välja en roll och då visas endast artiklar som har lagts till av en användare som har den valda rollen.
Kunder – sortering i appen
I appen så kan ni nu sortera kundlistan på:
- Namn
- Nummer
- Skapat datum
Arbetsorder – export till Fortnox, datum från eventuellt projekt
Om ni har valt att det är arbetsordrar som ska exporteras till Fortnox (istället för projekt) så kan ni nu ställa in att datumen som sätts på projektet i Fortnox tas från projektet i Seven Time.
Övrigt
- Användare – möjligt att lägga till noteringar
- Arbetsorder – kunna sätta färg när en arbetsorder skapas (om ni har inställningen att färg på arbetsordrar ska sättas manuellt)
- Arbetsorder – möjligt att skapa en arbetsorder från en arbetsordermall i ”Arbetsorder -> Kalender”
- Arbetsorder – för artiklar/tider som finns i återkommande arbetsordrar så sätts nu datumet till samma datum som startdatum för respektive arbetsorder
- Kunder – endast synliga kolumner tas nu med CSV-exporten
- Kunder – standardinställning för ”Land” (”Inställningar -> Kunder”)
- Leverantörsfakturor – ”paging” i listan med leverantörsfakturor
- Översikten – Aktiva timers – visar antal aktiva timers