Arbetsorder – faktureringsmetod enligt offert
När man skapar en offert från en arbetsorder så får man nu en fråga om faktureringsmetod på arbetsordern ska sättas till ”Enligt offert”.
Arbetsorder – avsluta sin del av arbetsordern
Om man har avslutat ”sin del av arbetet” på en arbetsorder så visas en ikon med ”A” när man är i ”Mina aktiva” (eller någon annan vy där ”Nuvarande användare” är angiven)
Arbetsorder – välj checklistor vid kopiering
Om det finns checklistor på arbetsordern som kopieras så har ni nu valet att även kopiera dessa till den nya arbetsordern.
Artiklar – återkommande artiklar
Nu finns möjligheten att lägga in flera artiklar i en ”återkommande artikel”. Funktionen finns i ”Inställningar -> Artiklar -> Återkommande artiklar”
Checklistor – Filtrering på checklistor under maskiner
Nu går det att filtrera på flera maskiner i ”Maskiner -> Checklistor” samt att vi även har lagt till att man kan ladda ner flera checklistor som PDF.
Dokument – Mappar – radera mappar/dokument
I ”Dokument” så kan man nu ta bort mappar. (Tidigare så gick det endast att ta bort en mapp ifall den var tom). Om mappen innehåller någonting så får man ett val
Export – förbättringar
Nu kommer projektnummer, projektnamn, arbetsordernummer och benämning på arbetsorder alltid med i de olika exporterna (Excel/CSV).
Grossist – Isopartner
Artiklar samt ordererkännande från ytterligare en grossist finns nu tillgängligt. Aktivera detta precis som för andra grossister i ”Inställningar -> Artiklar -> Inställningar -> Grossister” och därefter så kan ni eventuellt även aktivera ordererkännanden i ”Inställningar -> Integrationer -> EDI”.
Grön teknik – subventionen minskas till 15% (från 20%)
Från och med 2025-07-01 så är skattesubventionen 15% för solceller och nu har ni möjligheten att sätta detta på offerter och fakturor.
Integration med Hogia Open Business
Vi kan lägga ytterligare ett ekonomisystem till vår ”integrationslista”: Hogia Open Business! Integrationsmöjligheterna ser ut enligt listan nedan:
Objekt | Import | Export |
Artiklar | Ja | Ja (vid export av kundfaktura) |
Bokföringskonton | Ja | Nej |
Kunder | Ja | Ja |
Kundfakturor | Nej | Ja |
Leverantörer | Ja | Ja |
Leverantörsfakturor | Ja | Nej |
Projekt | Ja | Ja |
Resultatenheter | Ja | Nej |
Notera att leverantörsfakturor måste läsas in i Hogia och sedan importeras till Seven Time för vidare hantering.
Aktivera av den här integrationen görs i ”Inställningar -> Integrationer -> Hogia”. Där ställer man in hur man vill att kundfakturor ska hanteras, om kunder ska exporteras automatiskt, osv.
Projekt – projektorganisation
Vi har lagt till möjligheten att knyta kontakter och användare till projekt i det vi kallar ”projektorganisation”. Det fungerar som så att ni ställer in vilka ”kategorier” och ”roller” ni vill använda er av i ”Inställningar -> Projekt -> Projektorganisation”. För rollerna så specificerar man vilken typ av data som ska anges på projekten: ”Användare”, ”Kontaktperson på kund” eller ”Kontaktperson anges manuellt”. Om ”Typ av data” är ”Användare” så kan man även ange om vald person ska kunna attestera leverantörsfakturor.
Sen inne på projekten så finns en ny flik under ”Översikt -> Resurser”: ”Projektorganisation”. Där anger man informationen som gäller för det specifika projektet.
Uthyrning – ”Uthyrningspaket”
Nu går det att välja flera artiklar till en och samma uthyrning genom att skapa ett ”Uthyrningspaket”. Dessa kan man, precis som en ”vanlig” uthyrning, delfakturera. Välj ”Nytt uthyrningspaket” från ”Uthyrningar” för att skapa ett paket.
Övrigt
- Fakturering – lista – ny kolumn – Distributionssätt – E-post/brev/E-faktura
- Kunder – Import – CSV – Ny kolumn – ”Fakturor skickas som”- brev, E-faktura eller E-post
- Planering – fler klockslag för standard för start och sluttid
- Projekt – Ändra – Tider/artiklar – om man har valt artiklar eller tider som ska gälla för ett projekt och lägger till att man ska fakturera enligt prislista (”Ändra” på projektet) så visas en varning