Uppdatering 12 december 2025

Seven Time Nyheter
Då var det dags för årets sista uppdatering och det har varit ett hektiskt år där vi har gjort en hel del integrationer och även fått annan funktionalitet på plats. Den här uppdateringen blev ju lite mindre men den innehåller ändå några "guldkorn" så som filter i artiklar på projekt/arbetsorder, OAuth2 stöd mot Gmail och Outlook. Se nedan för mer info! OBS! Mobilapparna kommer att vara tillgängliga runt 17 december.

Artiklar – filterfunktion i projekt och arbetsorder

När man är inne i fliken ”Artiklar” på projekt eller arbetsorder så går det nu att filtrera på samma sätt som vi har på många andra ställen. Sökningen ”sparas” även lokalt i webbläsaren.

Fakturering – Avtalsfakturering – konto/resultatenhet

Nu finns kolumnerna ”Konto” och ”Resultatenhet” tillgängliga i ”Avtalsfakturering” (om man hade det aktiverat) och det man sätter där följer med när fakturor skapas.

Fakturering – Nytt format på betalningsfil

Nu har vi stöd för att läsa in era kundinbetalningar i formatet Camt.054 (XML/ISO20022, pain.001.001.03).

BG Max fungerar fortfarande men man kan förvänta sig att det kommer att fasas ut under 2026.

Leverantörsfakturor – skicka med löpnummer till Fortnox

Vi har lagt till så att ni kan få med löpnummer på leverantörsfakturor vid export till Fortnox. Detta kan vara bra om ni har Seven Time som ”mottagare” av era lev. fakturor och vill att det ska finnas ett löpnummer redan innan export till Fortnox har gjorts.

Aktivera detta i ”Inställningar -> Leverantörsfakturor”, sektionen ”Export till ekonomisystem”, fältet: ”Exportera Löpnummer”.

E-post – stöd för OAuth2 mot Google och Microsoft

Det har tidigare varit lite bökigt att lägga till så att man kan skicka mail från sin eget E-post konto om man har haft Gmail eller Outlook/MS. Nu är det dock slut på det i och med att vi har stöd för OAuth2 som är Google’s och Microsofts ”autentiseringssätt” . Inställningen görs i ”Inställningar -> Allmänt -> E-post” och där väljer man om man vill skicka via SMTP, Google eller Microsoft.

Om ni markerar ”Google” eller ”Microsoft” så kommer knappen ”Koppla konto” att visas. Klicka där för att starta autentiseringsprocessen.

NOTERA! Det är ingen enkel sak att bli verifierad av Google och Microsoft (två veckor räckte inte) så än så länge kommer det att stå att vi är ”Ej verifierade”. Det går dock att gå vidare.

Objekt – ange koordinater 

Nu går det att ange koordinater för objekt (på samma sätt som vi har idag i arbetsorder). Detta görs under ”Ändra”, sektionen: ”Adress”. Om man anger koordinater så är det dessa som kommer att användas i kartan.

Övrigt – Knappar för föregående och nästa

Vi har haft navigationsknappar för att gå till föregående och nästa på ett antal ställen men nu har vi lagt till detta på:

  • Användare
  • Arbetsorder
  • Kunder
  • Kundrapporter
  • Projekt

Övrigt

  • Rapporter – Artiklar – om ”Sparad rapport” är ”Ingen vald” så kommer inte något resultat att laddas förrän man har klickat på någon av knapp (”Lista”, ”Rutnät”, etc)
  • ÄTA – Lista – Export till Excel – statuskolumnen är med nu
Dela inlägget:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email