Seven Time har glädjen att presentera ytterligare en av våra kunder, idag har turen kommit till ALPHA Material Handling. Vi tog en pratstund med ALPHAs VD Dan Lorin om deras verksamhet samt hur de arbetar med Seven Time.
Vilka är ALPHA Material Handling?
ALPHA Material Handling är ett företag som specialiserat sig på försäljning och uthyrning av begagnade truckar samt service och gaffeltest av truckar, hjullastare, grävmaskiner och liknande. För närvarande är det 5 personer på ALPHA som använder Seven Time. Bland kunderna finns både stora och små företag, inom de flesta branscher där truckar används. ALPHAs tyngdpunkt ligger dock mot kunder där personligt engagemang och verklig servicekänsla efterfrågas. ALPHA Material Handling säljer och hyr ut truckar i hela landet och utför service runt om i Stockholm och Mälardalen, med utgångspunkt i lokalen (som innehåller verkstad och ett showroom för begagnade truckar) i Salem/Rönninge strax söder om Stockholm. ALPHA säljer främst truckar från kvalitetsmärken såsom Linde, Toyota, Still m.fl.
Varför Seven Time?
Seven Time är ALPHAs första digitala serviceordersystem. Innan vi började använda Seven Time i början av 2020 sköttes serviceordrar och planering manuellt, med ordrar på papper. I längden blev det ohållbart, och vi ställdes inför utmaningen att försöka välja ett av alla digitala alternativ som finns på marknaden. Vi gjorde en mycket noggrann genomgång av tillgängliga alternativ, som alla provkördes och sattes i en ekonomisk kalkyl. Detta var ett beslut som inte fick gå fel, med tanke på den volym av ordrar och arbete (truckservice och gaffeltest som ALPHA har. Egentligen var vi, redan inför beslutet, säkra på att Seven Time skulle fungera bäst för oss. Så blev det, och sedan dag 1 med Seven Time, till idag, tänker vi att vi är så nöjda med att vi valde Seven Time.
Det som gjorde att vi valde Seven Time var egentligen främst programmets användarvänlighet. ”Allt” finns där, men gränssnittet (både på desktop och på mobil) är otroligt lättarbetade, snabba och logiska, och det blir aldrig segt, komplicerat eller struligt, som man ofta upplever med andra system. Dessutom är det extremt sällan som programmet buggar eller strular, vilket vi är väldigt glada för.
Hur arbetar ni med Seven Time?
Vi använder många funktioner/moduler; Arbetsorder, Projekt (här har vi alla våra egna och kundernas truckar), Offerter (reparationer av truckar, service, truckar till salu mm), Fakturering mm. Vi kan inte välja någon favorit – alla fungerar precis som man önskar.
Det enskilt bästa, för ALPHA Material Handling, är hur enkelt och smidigt det är att använda Seven Time. I princip är det aldrig något strul, och allting är genomtänkt för att flödet ska vara smart och lättanvänt. I övrigt vill vi ge en eloge till hela teamet på Seven Time för deras lyhördhet och snabba respons. Vid ett flertal tillfällen har vi kontaktat dem med önskemål om någon viss ny funktion eller twist på en befintlig funktion, och mer ofta än sällan har den nya funktionen dykt upp i en uppdatering inte långt senare. Utmärkt!
Vilka är de största fördelarna som ni upplever?
De fördelar vi upplever ligger främst i att allting fungerar – administrationen tar minimal med tid, och orsakar minimalt med strul. Det gäller genom hela flödet från att vi lägger upp en order till att ordern är slutfakturerad. I förlängningen leder detta till att vi inte behöver ha någon dedikerad administrativ personal, vilket vi haft tidigare. Det ger så klart en väldigt stor ekonomisk besparing.
Det är svårt att uppskatta den konkreta besparingen gentemot andra alternativa metoder och programvaror, men det faktum att vi inte behöver ha någon administrativ personal för att hantera administrationen av alla servicejobb, vilket vi tidigare alltid haft, talar för oss sitt tydliga språk att Seven Time är en väldigt lönsam investering.
Det viktigaste för oss på ALPHA Material Handling är hur bra Seven Time fungerar i vår verksamhet. Därtill ska tilläggas att prissättningen i våra ögon är mitt i prick. Riktigt bra program till riktigt schysst pris.
—